Followers

Thursday, August 4, 2011

Kesah 2 Ramadhan

Hari nie dah masuk hari ke4 umat Islam menyambut bulan Ramadhan dan menunaikan rukun Islam yang ke3. Alhamdulillah, aku juga sedang berpuasa bagi menunaikannya sebagai seorang umat Islam. Kadang2, sesuatu kejadian tue berlaku tanpa kita rancang. Contohnya saket itu boleh datang bila2 saja walaupon kita dalam keadaan yang sihat walafiat. Semua itu ujian dari DIA, Tuhan yang esa. Dan sebagai hambanya, kita harus menerimanya dengan hati yang terbuka dan redha kerana DIA tahu segala yang berlaku di atas muka bumi ini. Maka hanya DIAlah satu2nya pencipta alam ini. Dan andai kita mengalami saket2, sebahagian dosa2 kecil kita akan diampunkan olehNYA. InsyaAllah.


Back kepada tujuan asal entry ini, macam apa yang aku tulis kat atas nie, aku sebagai hambanya redha dengan apa yang berlaku. Maksud aku, kesah 2 ramadhan, rasa perit masih terasa di tekak aku. Dah lama tak jadi benda macam nie kat aku. Masa kecik2 dulu ada la kerap berlaku time demam. Dah bertahun berlalu. Tapi aku bersyukur, ini adalah salah satu ujianNYA pada aku dalam usaha menguji tahap kesabaran aku di bulan Ramadhan.

Macam entry lepas aku Jelajah 1 Ramadhan, aku ada mention yang juadah berbuka aku, nasi kerabu sama ayam percik ditambah dengan float root bir. Odw balek dari berbuka, aku dah rasa lain macam kepala aku. Nano + saket. Tapi aku keep steady. Sampai ja rumah, setel2 apa yang patot, teros aku masok tido. Ada la dalam jam 1030 camtu. Memang tak bley tahan kepala nie.

Tiba2 aku rasa perit yang amat sangat kat bahagian kanan kepala aku. Saket okeyh. Tuhan je tahu. Aku pon bangon cepat2, kejar masa masok mandi. Harapan aku bila mandi, saket kepala aku akan hilang. Tapi tidak. Sama sekali tidak. Jadinya, nak bersahur pon tak selera, tapi aku gagahkan diri dengan ambil sekeping roti dan minum air kosong panas. Lepas sahur, aku makan ubat tahan saket yang dibekalkan doc masa aku demam. Pastu aku baring balek sebab tak tahan, tapi belom sempat nak baring, aku berlari ke bilik air. Uweekkkkkk, aku muntah. Banyak giler. Kawan2 aku terkejut sebab kuat bunyinya macam air dalam baldi, korang simbah nak buang. Uhuks.. Mula la aku sebak nak nangis (manje sikit kat bahagian nie)..hee.


Dah bersihkan sisa2 muntah, aku ambil wuduk. Azan subuh dah berkumandang. Alang2 nak baring, aku solat dulu. Dah selesai solat, cepat2 aku buka telekung dan berlari ke toilet. Uwekkkkkk, sekali lagi. Sekali lagi aku mengeluarkan muntah dengan kuantiti yang banyak. Ya Allah, apakah dugaan engkau pada diriku. Saketnya DIA saja yang tahu. Perit, loya tekak. Tapi alhamdulillah, lepas aku muntah, saket kepala aku kurang. Aku sapu minyak pada kepala dan perot aku dan zZzZzzz, sambung tido. Badan lemah sangat sebab apa yang ada dalam perot aku, habes ake keluarkan (maaf kalau korang geli, aku pon geli bila menaip).. Tapi naseb badan, aku redha.

So, pagi 2 Ramadhan, ke Klinik Putrajaya. Doc cakap kepala aku tak de apa, cuma saket biasa. Esau jugak, kepala kot, wat pape hal, x pasal jer. And aku demam sebenarnya, suhu naek. Hahaha, aku tak perasan pon yang aku demam, haishh. Aku dapat M.C sehari. Apa lagi, balek baring la + layan dvd Jepun, Buzzer Beat. Tak habes2 tengok Yamapi, actor kesayangan aku. Terus hilang saket, wahahah.

WhatSiGadisSaid : Lebey afdal kalau berbuka puasa dengan kurma dan air panas. Jangan ambil air gas macam aku, ini ler akibatnya. Haish, nafsu betol tengok float. Uhuks. Jadi aku akan lebey beringat2 lepas nie.

8 comments:

si cantik sally said...

hahaha..dtg melawat ..saye ingat sape tadik..awok ghupenye..jap kai tdong jap idak..haish..poning den..oke2...ni gara2 saket ar yek..sabo oke..hahahah
itu ari pon saye jatuh saket..saket mate..la ni da oke..mcm penah dengar kawan saye ckap same cm awok..mmg kalo kite saket bukan takat dose2 kecik kite terhapos tapi tu tandanya Tuhan sayang kat kite..kite jek lalai x ingat Tuhan ye dak...??? >_<

Prince Halilintar said...

betul tu berbuka ikut sunnag dgn kurma atau minum segelas air putih..kurma bagus untuk memulihkan semula tenaga yg kite guna semasa berpuasa tu..

ainie yusof said...

tagged

http://daricahayamataku.blogspot.com/2011/08/eyeliners-raya-giveaway.html

syida syidah said...

http://cikmekmolek90.blogspot.com/2011/08/twinscraftlifes-2nd-lucky-draw.html

tag awk :)

SI GADIS AYU ADRIANA said...

cik sally,mna awk th sy pki tdg????xla,sj jer..mjg mata2 org..hahaaha.bkn sbb saket..ha ah,btol ape awk kt,sy sokong..insyaAllah..amin :)

SI GADIS AYU ADRIANA said...

prince,yup..betol tue..hee

SI GADIS AYU ADRIANA said...

syida,orite..tq :)

SI GADIS AYU ADRIANA said...

ainie,ok :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Categories

addict (2) artist (1) blogger (1) bulan mulia (1) buzzer beat (1) cinta seorang anak (2) comel (2) contest (3) curly (1) diet (1) doa (4) family (2) feeling (2) follower (1) friend (3) future (2) Giveaway (1) hampeh (2) happy (15) happy birthday (2) hari raya (2) hen hao (1) hijrah (2) Ilham (1) In love (2) info (2) Islam (2) jalan cari makan (1) jepun (1) joy (1) Kafein (1) kakoi (1) kawaii (1) korean drama (4) life (2) lirik (3) makeover (1) movie (5) murah rezeki (1) new year (1) nice blog (1) pan asian (1) peminat (1) pilu (2) Puasa Sunat (1) rejab (1) renungan (10) sad (4) saket (1) sayang (1) sebak (4) segmen (2) segmen santai (1) sengal (4) stylo (1) suka (3) sunsilk (1) surprise (2) syukur (1) tak nak gemuk (2) temuduga (1) terjah blogger (1) teruja (1) wajah (1) wavy (1) xiexie (1) yamapi (2)